Revizie generală – ateliere de arte performative

5 noiembrie 2016
Introducere în Macho Dancing | Eisa Jocson [PH / BE]
participare liberă

8–9 noiembrie 2016
DasTheatre Feedback Method | Sonja Jokiniemi [FIN / NL]
taxă de participare: 50 lei

9–11 noiembrie 2016
Patrimoniu imaterial | Manuel Pelmuș [RO]
dedicat elevilor

11–13 noiembrie 2016
Remembering Life Live | Aljoscha Begrich [Rimini Protokoll – DE]
taxă de participare: 50 lei

12–13 noiembrie 2016
Dramaturgia instituțiilor | Oliver Frljic [HR]
taxă de participare: 50 lei

__________________________________
Participarea la ateliere se va face în baza selecției de către coordonatorii fiecărui workshop. Pentru a vă înscrie la un atelier, trimiteți un CV și o scurtă motivație, ambele în engleză, la office@colectiva.ro, pâna la data de 20 octombrie 2016.

__________________________________
Detalii despre ateliere
__________________________________
Introducere în Macho Dancing
atelier cu Eisa Jocson [PH / BE]
5 noiembrie 2016, 18.00 – 21.00
Sala RAP, Fabrica de Pensule

participare liberă
număr maxim de participanți: 20
Atelierul va avea loc în limba engleză.

Atelierul oferă o introducere în bazele parametrilor fizici ai macho dancing. De la postură, la pregătire, volum și tonicitate, ondulații, poziții și mers, participanții vor fi introduși în modul de organizare al corpului unui macho dancer.

Eisa Jocson este coregrafă și dansatoare contemporană din Filipine, cu pregătire ca artist vizual, specializare în balet, dans la bară și macho dancing. Cele trei proiecte solo Death of the Pole Dancer/Moartea dansatorului la bară (2011), Macho Dancer/Dansatorul Macho (2013), Host/Gazda (2015) au fost în turnee prin Europa, Asia, America de Nord și Australia.
Pornind de la dansul la bară până la cel macho și până la industria serviciilor de hosting, Eisa investighează munca și reprezentările corpului prin dans, în industria de servicii și demască formarea de gen, politicile de seducție, precum și mobilitatea socială din Filipine. În următoarele sale lucrări, intitulate Happyland/Tărâmul Fericirii, Eisa investighează munca în Filipine, performanța fericirii și producția de fantezii în interiorul celui mai mare imperiu de divertisment.

Basic Macho Moves: A Video Guide (excerpt)
https://vimeo.com/169228840

__________________________________
DasTheatre – Metoda feedback
atelier cu Sonja Jokiniemi [FIN / NL]
8–9 noiembrie 2016, 5 ore / zi
Facultatea de Teatru și Televiziune, Studio Harag György

taxă de participare: 50 lei
Număr maxim de participanți: 20

Când prezintă o producție (în lucru), artistul nu poate evita feedback-ul. Publicul, programatorii, directorii de festivaluri, colegii, prietenii sau chiar familia consideră că a oferi un feedback este ceva firesc, este ceea se așteaptă de la ei. Feedback-ul, într-adevăr, face parte din opera artistului.
DasArts a dezvoltat o metodă de feedback care se concentrează pe responsabilizarea receptorului de feedback, prin crearea unei experiențe de învățare colectivă, prin nuanțarea feedback-ului deasupra verbalizării judecăților de valoare și prin dezvoltarea unui sistem care să faciliteze mai multă structură și auto-disciplină.
Atelierul este format din două părți:
1. Introducerea metodei – în cadrul căreia veți fi ghidați prin bazele, metodologia și diferitele formate ale metodei. Pentru a spori cunoștințele se va folosi și un DVD ajutător.
2. Folosirea discursului practic în relație cu producții în lucru – unde veți avea posibilitatea să testați metoda feedback.

Sonja Jokiniemi este artistă și coregrafă, educatoare și curatoare. Realizează creații pentru scenă, publicații scrise și desenate, proiecte artistice angajate social și face parte din echipa de curatori din cadrul Mad House Helsinki.

DasArts (în prezent cunoscut ca Das Theatre) este un program de master în teatru, specializare a Școlii de Teatru din cadrul Școlii de Arte din Amsterdam. Cu o durată de doi ani și bazat pe tehnica întrebării, acest masterat-rezidență funcționează ca un laborator și are ca scop îmbunătățirea competențelor artistice ale studenților săi internaționali. Schimburile de experiență cu profesorii invitați, colegii și personalul au rolul unor „coliziuni semnificative”. Prin încurajarea artiștilor de a-și împărtăși procesele de lucru cu ceilalți colegi, se dezvoltă o „intimitate profesională”. Ambele strategii permit evoluții artistice importante și formează baza unei rețele internaționale puternice.

__________________________________
Patrimoniu imaterial
atelier performativ pentru elevi de liceu cu Manuel Pelmuș [RO]
9–11 noiembrie 2016, 14.00 – 17.00
Muzeul de Artă Cluj-Napoca

Pornind de la practica artistică a lui Manuel Pelmuș, participanții vor cerceta în cadrul workshopului implicațiile socio-politice ale temelor propuse de festival prin tehnicile de reconstituire și corporalizare (enactment și embodiment) și vor analiza noțiuni precum memoria și istoria ca urme prezente în corpul viu. Prin exerciții de mișcare, voce, cultura populară, jocuri și text, participanții vor deveni, temporar, lucrări de artă, constituite din acțiuni și interacțiuni. Se vor produce scenarii și dramaturgii multiple, cu ajutorul cărora se vor pune în discuție noțiuni legate de istorie și memorie precum: Ce înseamnă o istorie în mișcare și cum se (re)scrie istoria? Ce implică o arhivă vie, în continuă transformare? Ce este spațiul public și ce fel de valori prioritizăm ca societate? Cadrul Muzeului de Artă din Cluj-Napoca, cu toate implicațiile sale, va servi ca un fel de decor pentru o coregrafie/sculptură instituțională.

Manuel Pelmuș este artist român, cu pregătire în coregrafie, care după o lungă experiență pe scena internațională de dans contemporan și-a îndreptat interesul spre sectorul artelor vizuale. În 2013, a reprezentat România (împreună cu Alexandra Pirici) la cea de-a 55-a ediție a Bienalei de la Veneția cu proiectul „O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneția”. Cele mai recente lucrările ale sale au fost prezentate în spații precum Van Abbe Museum Eindhoven, Tate Modern Londra, Bienala din Kiev, Moma Warsaw, Para/Site – Hong Kong, Casino Luxemburg, Hebbel am Ufer Berlin, Centre Georges Pompidou Paris, De Singel Antwerp, Museum M Leuven, FIAC Paris, Museum der Moderne Salzburg, Judson Church New York, Tate Liverpool, Muzeul Național de Artă Contemporană București, Muzeul Ludwig Cologne, Kunstverein Stuttgart etc. Manuel Pelmuș a primit Berlin Art Prize pentru arte performative în 2012 și premiul pentru excelență al Centrului Național al Dansului București în 2014.
În cadrul festivalului Temps d’Images, Manuel Pelmuș participă cu acțiunea continuă „cumințenia pământului”, cu Cristina Toma, care va avea loc la Muzeul de Artă Cluj-Napoca.

__________________________________
Remembering Life Live
atelier cu Aljoscha Begrich [Rimini Protokoll – DE]
11–12 noiembrie 2016, 11.00 – 20.00
Facultatea de Teatru și Televiziune, sala de consiliu

taxă de participare: 50 lei
număr maxim de participanți: 8 / prezentarea finală deschisă publicului

Participanții la atelier sunt încurajați să meargă în centrul orașului și să întâlnească o persoană care își amintește câteva întâmplări care au avut loc în ultimii ani, în acea locație. Povestirile împărtășite vor fi înregistrate. În timpul atelierului, aceste înregistrări vor fi editate, urcate online, iar în ultima zi vor fi prezentate sub forma unei plimbări cu smartphone-ul prin oraș (deschisă publicului). Pe parcurs, publicul va putea asculta poveștile chiar în locurile unde s-au întâmplat. Astfel, se creează o imagine-puzzle bizară, iar viețile cotidiene ale ascultătorilor devin familiare la fața locului prin intermediul înregistrărilor originale. Folosindu-se de GPS-ul telefoanelor, vizitatorii au posibilitatea să devină „inițiați” din mers, pășind astfel în istorie și experimentând orașul sub forma unei arhive audio subiective, care prezintă o perspectivă complexă asupra istoriei Clujului. De asemenea, proiectul reflectă schimbările survenite în urma tranziției de la o societate socialistă la una capitalistă, focalizându-se pe cele arhitecturale și pe rolul individului într-o imagine de ansamblu.

Aljoscha Begrich – dramaturg și scenograf, născut în 1977 în Berlinul de Est. A studiat Istoria Artei, Filosofia și Studii Culturale în Berlin, Buenos Aires și Mexic. Din 2001, acesta colaborează cu teatre din Germania, Frankfurt, Stuttgart sau Bochum, dar și din Istanbul și New York. Din 2008, lucrează constant în diferite proiecte pentru Rimini Protokoll, precum Truck Tracks Ruhr, Soiltest Kasachstan, Volksrepublik Volkswagen sau, mai recent, Remote X care a fost prezentat în peste 30 de orașe din întreaga lume, printre care Santiago de Chile sau Paris.

__________________________________
Dramaturgia instituțiilor
atelier cu Oliver Frljic [HR]
12–13 noiembrie 2016, 10.00 – 16.00
Facultatea de Teatru și Televiziune, Studio Sorana Coroamă-Stanca

taxă de participare: 50 lei
număr maxim de participanți: 10

După ce a fost, timp de doi ani, director general al Teatrului National Croat din Rijeka și după ce a primit „titlul” de inamic public nr. 1 din partea celui mai mare partid politic din Croația, Oliver Frljić sintetizează experiența sa și vorbește despre felul în care instituțiile publice ar putea/trebui să fie administrate. Orice critică adusă la adresa unei instituții (teatrale) este imediat instituționalizată și, prin urmare, devine lipsită de efect. Revolta este un produs, ca oricare altul. Furia ta și dorința pentru o societate mai corectă nu pot scăpa de o economie dominantă. Sau pot?

Acest atelier nu se va concentra pe prezentarea sau analiza unui tip anume de performance sau a unui anume stil regizoral, ci va trata posibilitatea folosirii unei instituții teatrale ca actant în contextul general al spectacolului social.

Cum putem trece de la antagonizarea personajelor fictive de pe scenă la antagonizarea diferitelor grupuri sociale schimbând în mod radical modurile de reprezentare ale instituțiilor considerate de către aceste grupuri ca reprezentantul lor legitim?

Hegemonia implică un anume tip de consens: un grup social caută să-și prezinte interesele proprii ca fiind interesele întregii societăți. În acest sens, conceptul este folosit pentru a sugera o societate în care, în ciuda opresiunii și exploatării, există un grad ridicat de consens, o mare măsură de stabilitate socială.

Oliver Frljić regizor, s-a născut în Bosnia-Herțegovina (Travnik) în 1976. În prezent, trăiește și lucrează la Zagreb ca regizor, autor și teoretician. Oliver Frljić este cunoscut pentru viziunea sa critică față de condițiile sociale din noile state din fosta Iugoslavie. Cariera sa începe în 1995, odată cu fondarea companiei Le Cheval Theatre, iar în anii următori, el devine unul dintre cei mai importanți regizori al țării sale. Spectacolele sale ”Turbofolk” (2008), ”Blestemat să fie trădătorul patriei sale!” (2010), ”Zoran Dindić” (2012) s-au bucurat de un real success internațional. Din 2014 până în 2016 este director al Teatrului Național Ivan Zajc, la Rijeka, Croația, având un stil de lucru provocator. Cel mai recent spectacol – ”Violența noastră și violența ta” – comisionat și produs de Teatrul HAU Hebbel am Ufer din Berlin, o co-producție cu Wiener Festwochen și alte câteva teatre și festivaluri – a avut premiera în mai 2016, la Wiener Festwochen. Spectacolele sale sunt invitate la diferite festivaluri de teatru, inclusiv Heidelberger Stücke Markt, MESS din Saraievo, Bienala de Teatru „New Plays from Europe” Wiesbaden, Festivalul BITEF din Belgrad, Nitra Festival, prestigiosul Pozorje Sterijino din Novi Sad etc. În stagiunea 2016/2017 va monta spectacole la Teatrul Național Mannheim, Teatrul de Stat din Dresda și la Residenztheater Munchen.
Spectacolul său “Our violence, your violence” / “Violența noastră și violența ta” va fi prezentat în cadrul Festivalului Temps d’Images Cluj.

__________________________________
Organizator: Asociația Colectiv A
Revizie Generală este un proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri: Federația Fabrica de Pensule, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Facultatea de Teatru și Televiziune (Universitatea Babeș-Bolyai)

Sorry, comments are closed for this post.

Evenimente recomandate

There is no custom code to display.

© 2024 slicker.ro

Slicker este construit pe platforma Wordpress