Sustine proiectul pe wearehere.ro!
Poate mai bine decât o puteam face noi, am lăsat copiii să vă povestească un pic despre ce s-a întâmplat până acum în proiectul „Dă culoare școlii tale!” și despre nevoia de a da o continuitate demersului nostru.
Proiectul „Dă culoare școlii tale!” este parte dintr-un program educațional demarat de Asociația Komunitas, numit „Școli creative”, al cărui obiectiv pe termen lung este schimbarea la față a școlilor.
Considerat un fel de „al treilea profesor”, mediul îi „vorbește“ copilului prin ceea ce îi oferă ca posibilitate de acțiune și experiență. Cu toate acestea, multe dintre școlile din România au rămas încremenite într-un model de educație depășit de nevoile societății în care trăim atât prin modul în care se predă, cât și prin aspect și organizare.
S-a demonstrat că un mediu fizic vesel și plăcut joacă un rol important în îmbunătățirea atmosferei din școală și, ca urmare, a calității educației și a rezultatelor învățării. Mai mult decât atât, cu cât elevii contribuie mai mult la îmbunătățirea spațiului din școală și au posibilitatea să își pună în practică propriile idei, cu atât se vor simți și ei proprietarii locului și responsabili pentru schimbarea din jurul lor.
Conceput ca un program educațional pilot de artă participativă de tip pictură murală în școli, „Dă culoare școlii tale!” aduce împreună în prezent 105 elevi, 7 profesori, 5 facilitatori și 7 artiști vizuali din 5 orașe (București, Chitila, Râciu, Conțești,Cluj-Napoca) , care lucrează la schimbarea la față a 7 școli din România prin artă și educație.
Prin această campanie dorim să dăm o continuitate programului în școlile participante, prin înființarea unor cluburi de pictură în fiecare școală, care să ofere șansa elevilor participanți și multor altora să fie creativi, să inspire și să „dea culoare școlii lor” în fiecare zi, chiar și după încheierea proiectului nostru.
Cum schimbă acest program școlile?
Prin derularea a 21 de ateliere teoretice despre egalitate, respect, combaterea discriminării și incluziune socială.
Prin metode de educație nonformală, am povestit și am învățat despre ce înseamnă să fii discriminat, de ce e frumoasă diversitatea oamenilor și, mai ales, cât de important e să ne respectăm și să fim buni unii cu alții. La finalul acestor ateliere, copiii și-au ales un mesaj pe care vor să îl transmită mai departe și celorlaltor elevi din școală, mesaj care a constituit tema picturii murale de la sfărșitul proiectului.
Prin derularea a 21 de ateliere practice susținute de 7 artiști vizuali din țară.
La aceste ateliere, copiii au schițat idei pentru pictura murală, au învățat tehnici de reprezentare și cum își pot transforma ideile într-un mesaj puternic pentru ceilalți copii din școală. În urma acestor ateliere, a rezultat schița finală a picturii murale.
Prin realizarea a 7 picturi murale cu participarea directă a copiilor.
Prin implicarea lor în toate etapele realizării picturii, de la concept la schițarea și realizarea ei, copiii devin atât părtași ai transformării mediului în care învață în locuri mai primitoare și creative, cât și promotorii unor mesaje atât de necesare în școlile din România, unde copiii sunt învățați mai degrabă să fie competitivi, decât solidari, sau mai buni decât ceilalți, decât împreună cu ei.
Prin realizarea unui film documentar și a unei culegeri de bune practici, care va cuprinde recomandări pentru Ministerul Educației și Ministerul Culturii.
Scopul principal al proiectului este dezvoltarea unui model pilot de program de artă participativă de tip pictură murală care să fie extins ulterior la nivel național cu spijinul autorităților publice din sectorul educației și culturii.
Stadiul actual al proiectului
În prezent, am terminat atelierele teoretice, am ales temele picturilor murale, am realizat schițele finale ale acestora în timpul atelierelor practice și ne-am apucat de picturile murale, urmând ca până la finalul lunii martie să ne bucurăm de toate cele 7 picturi din țară. Filmul și culegerea de bune practici sunt și ele în curs de realizare.
Ce mai avem de facut
Încă de la începutul proiectului, ne-am propus să dotăm școlile implicate cu materialele minime necesare înființării unui club de pictură. Pe parcurs, am descoperit că multe dintre școli au foarte puține spații nefolosite, iar cele care există au nevoie de mai mult decât pensule și culori pentru a se transforma într-un club de pictură funcțional.
În prezent, căutăm soluții de amenajare și administrare a unor spații nefolosite din școli, care ar putea găzdui aceste cluburi de pictură. Suma strânsă ne va aduce mai aproape de niște spații funcționale și inspiraționale, care să continue procesul de transformare a școlilor prin artă și participare început cu acest proiect.
Implicarea ta înseamnă confecționarea mai multor materiale de pictură și deci posibilitatea mai multor copii de a beneficia gratuit de aceste activități, achiziționarea unui mobilier corespunzător (mese, scaune, sevalete, spații de depozitare) șitransformarea unor spații anoste din școli în locuri prietenoase, care inspiră și susțin creativitatea.
Hai să dăm împreună culoare școlilor!
Echipa proiectului
Proiectul a fost inițiat de Asociația Komunitas, ca parte dintr-un program educațional mai larg al asociației, numit „Școli creative”, al cărui obiectiv pe termen lung este schimbarea la față a școlilor prin educație nonformală, artă și intervenții participative. Mai multe despre această inițiativă aici: www.scolicreative.ro
Partenerii proiectului sunt: Centrul pentru Educație și Formare Sintagma, Asociația Colectiv A (Cluj) și Asociația KulturTrip(Târgu Mureș).
Echipa este formată din:
Alături de noi sunt elevii celor 7 școli care participă la proiect:
- Școala „Liviu Rebreanu” (Cluj-Napoca, Cluj),
- Gimnaziul „Gheorghe Șincai” (Râciu, Mureș),
- Școala Gimnazială Conțești (Conțești, Teleorman)
- Școala Gimnazială „Ion Vișoiu” (Chitila, Ilfov),
- Școala Gimnazială nr. 31 (București),
- Colegiul Național „Mihai Eminescu” (București),
- Școala Gimnazială „Ferdinand” (București) și
- un grup de voluntari entuziaști, care ne ajută la documentarea și derularea atelierelor.
Ce se poate intampla ca proiectul sa nu existe
„Dă culoare școlii tale!” a fost conceput din start ca un proiect pilot, care testează acest tip de intervenții participative în școli. Orice nu iese acum, din prima, ne va folosi ca experiență pentru proiectele următoare. „Culegerea de bune practici” redactată la finalul proiectului o vom realiza tocmai în acest scop: pentru a trage o linie experienței noastre de până acum, pentru a povesti ce am realizat, ce ne-a surprins și ce am putea îmbunătăți pe viitor.
Vedem așadar proiectul ca un început, un prim pas în extinderea acestui concept la nivel național, iar implicarea voastră nu face decât să ne aducă mai aproape de acest scop. Vă mulțumim că sunteți alături de noi în demersul nostru! Sperăm să ne vedem în curând într-o școală mai prietenoasă, care poate fi a copiilor tăi, a fratelui, a prietenei, a nepoatei, finului, verișoarei, vecinului….
Sorry, comments are closed for this post.