
„Sâmbătă, 8 martie 2014, Iulius Mall şi clujenii vor încerca să aducă notorietate mondială oraşului. De ziua lor, doamnele şi domnişoarele vor avea o ocazie unică în viaţă: participarea la încercarea oficială GUINNESS WORLD RECORDS® pentru cele mai multe femei care se rujează simultan. De Ziua Femeii, de la ora 18.00, parterul Iulius Mall Cluj va fi locul de întâlnire pentru cele care vor să îşi transforme frumuseţea într-un record. Spectacolul feminităţii va fi prezentat de Cătălin Măruţă, iar surpriza muzicală va fi oferită de trupa Vama. Iulius Mall Cluj concurează la categoria „Cele mai multe femei care se rujează simultan”. Recordul actual este deţinut de Ésika, un brand sud-american de cosmetice, care a reunit 1.002 consultanţi în centrul comercial Tamanaco din Caracas, Venezuela, pe 19 august 2012. Fiind prima încercare oficială GUINNESS WORLD RECORDS® organizată în oraş, evenimentul este unic pentru Cluj-Napoca. Partener în spectacolul frumuseţii este AVON, brandul internaţional de cosmetice”, anunță un comunicat Iulius Mall.
Grupul de inițiativă cetățenească S.O.S (Societate Organizată Sustenabil) și Fundația Desire critică abordarea consumeristă și vulgară dintr-un mall al Clujului cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii. 8 Martie este una dintre cele mai frumoase sărbători laice ale umanității și semnifică strădania femeilor de la sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX de a primi drepturi egale cu bărbații: drept de vot, drept de a deține funcții publice, drept la remunerație egală la locul de muncă și de emancipare dintr-un rol delimitat strict la munca domestică.
„A trecut aproape un sfert de secol de democratizare promisă după o perioadă în care „emanciparea femeii” fusese instrumentalizată în România prin „planul de dezvoltare a societății socialiste multilateral dezvoltate” și printr-o politică demografică naționalistă. Atunci, acestea împreună au transformat femeia într-un obiect al patriarhatului public cu rolul de a reproduce națiunea (română) ca forță de muncă. Este revoltător cum după toate astea, în 2014, vedem inițiative care re-supun femeia patriarhatului privat și consumerismului capitalist. La începutul anilor 2000, ani la rândul am organizat evenimente prin Fundația Desire din Cluj care aminteau publicului de semnificațiile politice și activiste ale Zilei Internaționale a Femeilor. Azi mă văd față-n față cu dezgustătoarea și umilitoarea chemare a firmei Avon lansată către femei cu ocazia zilei de 8 martie prin care le cheamă la Iulius Mall/Cluj pentru a bate „Recordul celor mai multe femei care se rujează simultan”. Feminismul meu politic protestează față de astfel de manifestații nu doar pentru că ele transformă femeia într-un obiect bun de rujat la plural, ci și reduce „feminitatea” la o competiție între consumatoare incapabile să protesteze față de subjugarea și exploatarea lor. Ca alternativă – participați la Gala Femeilor Rome
https://www.facebook.com/events/753013768050186/.
Gala transmite un “mesaj de încurajare, de vizibilitate și de implicare constantă a femeilor rome în viaţa publică”, oferind recunoaștere publică femeilor dedicate soluționării problemelor cu care se confruntă comunități și persoane marginalizate de sistemul actual capitalist și patriarhal. Anul acesta Gala este dedicată temei evacuărilor forțate. Una dintre persoanele nominalizate pentru premiu este Claudia Greta din Cluj, activistă prin Asociația Comunitară a Romilor din Coastei”. – prof. univ. dr. Enikő Vincze, președinta Fundației Desire

„Ca istoric, am documentat eforturile feministelor și progresiștilor români pentru drepturi egale ale femeilor cu ale bărbaților, iar un astfel de concurs mi se pare jignitor la adresa câștigurilor civico-politice anterioare. Într-o asemenea ipostază rizibil competitivă pentru Cartea Recordurilor, femeia devine redusă la stadiul de obiect al fanteziilor falice ale bărbaților după cum evidențiază și reclama cu buzele întredeschise și crăpătura vizibilă a fustei mini. Unde a dispărut subiectul emancipator care prin presiuni stăruitoare a reușit să ridice femeia de la statutul de animal, acordat de gânditori pre-moderni, la statutul de cetățean din contemporaneitate? Nu sunt un moralist scorțos pentru că iubesc senzualitatea feminină, dar pot fi găsite forme mult mai adecvate decât vulgaritatea acestui spectacol pentru a prețui atât frumusețea femeii cât și inteligența ei”. – Adrian Dohotaru, istoric & activist S.O.S
„Doamnele şi domnişoarele vor trebui să se rujeze timp de 1 minut, simultan, pentru a stabili un nou record mondial. Rujurile cremoase şi în culori ispititoare vor fi oferite tuturor participantelor de brandul internaţional AVON – Mesajul verbal și vizual al acestei campanii este un exemplu ”clasic” de folosire a unuia dintre cele mai comune, din păcate, stereotipuri de gen legat de imaginea femeii: femeia ca obiect sexual care își dobândește statutul datorită asocierii cu un bărbat puternic sau calităților fizice și sexuale. Publicitatea în spațiul audio-vizual din România urmează cu fidelitate stereotipurile tradiționaliste și sexiste ale societății românești ca pe o rețetă de succes. Astfel imaginea femeii românce în anul 2014 este marcata de reprezentări stereotipe și de vulgarizare gratuită”. – Luminița Dejeu, graphic designer
Sorry, comments are closed for this post.