Meta-expoziţie şi supraexpunere la Cluj

Foto: fragment din pânza Ciucea-Gălpâia de Gh. Ilea

Există un interes tot mai mare pentru artă la Cluj. Proaspăt întorşi de la show-uri americane, artiştii clujeni, mai deunăzi aflaţi în turnurile lor de fildeş, fac headline-urile cotidienelor locale. Mândria de a fi contemporani şi concitadini cu artişti care au expus în cele mai faimoase muzee ale lumii face, se pare, rating. Mecanismul care a apropiat marele public de arta contemporană produsă chiar în momentul ăsta de vecinul Ghenie sau Mureşan este, însă, mai complicat:

Ciprian Mureşan – ‘Greutăţi inerte’ la Muzeul de Artă. Ciprian Mureşan se întoarce de la San Francisco cu primul show personal de la Muzeul de Artă, construindu-şi, parcă, expoziţia pe un paradox. Artiştii care simbolizează acum valul proaspăt al artei clujene au pornit din underground-ul artistic clujean al anilor ’90, îmbarcaţi la bordul unui bumerang cu direcţia vest, înţelegând din mers complicatele circuite ale pieţei artistice. Veneţia, Berlin, Budapesta au fost câteva oraşe cheie în care au făcut escală. În tot acest timp, centrul întregii operaţiuni a rămas la Cluj, păstrând aceeași tăcere iniţială. Presa abia trecea de la tipar la pixeli şi nu prea părea interesată de artişti neînţeleşi. Curând, aceştia s-au coagulat într-o fostă fabrică de pensule, underground-ul ieşind tot mai mult la lumină. Odată cu presa online, îndrăzneala crește, apărând interviuri răzleţe cu actori din proaspăt (re)(de)numita (?!) Fabrică de Pensule. Paris, New York, San Francisco au fost următoarele destinaţii de la care Clujul primea semnale cum că artiştii trimişi sunt valoroşi (plus că se vehiculau sume incredibile pentru pictori cu nume de care nu s-a auzit niciodată). Greutăţile inerte ale lui Ciprian Mureşan oficializează la Muzeul de Artă succesul întoarcerii bumerangului în urbea natală. Tânărul artist are mână liberă: îşi presează gravurile de la următorul solo din Londra cu ajutorul colecţiei de sculptură a vechii instituţii.

Gheorghe Ilea – ‘Ciucea-Gălpâia‘ la Plan B (Fabrica de Pensule). Galeria Plan B Cluj – turnul de control al întregii operaţiuni descrise mai sus – îşi propune şi recuperarea valorilor care riscă să fie uitate, în România neexistând o platformă coerentă de selectare şi promovare a artei autentice. Astfel, la bordul bumerangului cool sunt adoptaţi maeştrii care deunăzi nu aveau altă şansă decât să expună la Muzel de Artă. Timp de patru luni, copia pe pânză a unei picturi din naosul bisericii de lemn din Ciucea se va degrada în curtea aceleiaşi Fabrici.

Sorry, comments are closed for this post.

Evenimente recomandate

There is no custom code to display.

© 2020 slicker.ro

Slicker este construit pe platforma Wordpress