Happy End la Pata Rât – identitate vizuală TIFF 2014

Afiș Pata Rât Ioana Mica SOS

Membri ai grupului de inițiativă civică SOS (Societate Organizată Sustenabil), propun ca identitatea vizuală a TIFF în 2014 să fie afișul Happy End la Pata Rât. Detalii despre concursul care expiră luni, 17 martie găsiți pe situl festivalului, iar mărturii de sprijin în rândurile de mai jos.

Afiș: Ioana Mica, arhitect și activist SOS

Foto: Cristina Raț, sociolog

Text: Adi Dohotaru, istoric și activist SOS

Afișul propus pentru TIFF 2014, Happy End la Pata Rât, are un mesaj ambivalent legat de evacuarea forțată a 76 de familii de pe str. Coastei, o zonă rezidențială a Clujului, la Pata Rât, cel mai mare ghetou al României din jurul unei rampe de gunoi. La Pata Rât trăiesc între 1500 și 2.000 de persoane (cvasi-majoritatea romi) în condiții improprii, multe dintre acestea lucrând în mediul toxic al unei rampe menținută ilegal de autorități în funcțiune. Aproape jumătate dintre evacuați au fost mutați de autoritățile locale din cauza unor politici publice eronate de „containment” a sărăciei. Ambivalența este legată de perspectiva fotografiei, dinspre locuințele modulare spre Cluj, arătând direcția  spre care desegregarea ghetoului trebuie să se facă. Happy End-ul ironizează nu doar situația, cât clișeele filmelor hollywoodiene, mai ales când tensiunile sociale sunt în realitate atât de difuze, multiple și nuanțate încât catharsis-ul artistic nu se poate declanșa. Ca în filmele românești ale anilor 2000, cu puternică tentă socială, spectatorul nu va ieși satisfăcut și gata confirmat din sală, ci cu posibile întrebări și problematizări. Afișul propus e actual și datorită intensificării rasismului în deceniile de după căderea comunismului, situației sociale precare a romilor și, mai ales, datorită vizibilității migrației rome în Europa. Toate acestea fac ca Pata Rât să fie un simptom al unui proces internațional de rasializare a sărăciei, amplificat de criza economică, și nu o problemă punctuală locală. Curajul organizatorilor TIFF în adoptarea afișului constă în marcarea autonomiei artistice și culturale în raport cu puterea politică în condițiile bugetării festivalului de municipalitate, dar și o critică îndeajuns de subtilă pentru a sugera urgentarea eforturilor pentru incluziunea socială a locuitorilor din Pata Cluj – Napoca Rât.

 

Ar fi foarte bine pentru, noi, oamenii din Pata Rât, ca clujenii să afle de situația gravă în care ne aflăm. Pata Rât este într-o zonă industrială, lângă groapa de gunoi și suntem departe de civilizație și oraș. E un lucru foarte bun dacă oamenii iau în considerare viața semenilor de lângă ei, indiferent de situația lor. Toți oamenii trebuie să locuiască într-un mediu adecvat.

– Florin Stancu, director executiv, Asociația Comunitară a Romilor de pe strada Coastei

Festivalul TIFF, care pe de o parte conferă renume orașului Cluj dincolo de granițele sale, iar pe de altă parte beneficiază de sprijinul municipalității și aprecierea locuitorilor, poate deveni, prin acest afiș, un mijloc artistic de conștientizare, responsabilizare și solidarizare față de ceea ce înseamnă zona de locuire defavorizată Pata Rât. Și mai important, astfel, festivalul va susține eforturile noastre locale în vederea desegregării și în vederea transformării Clujului într-un oraș incluziv în care nimeni nu mai este nevoit să trăiască în condiții precare ce pun în pericol viața și demnitatea umană

– Enikő Vincze, antropolog și președinte Fundația Desire

FacebookGoogle+Twitter

Sorry, comments are closed for this post.

Evenimente recomandate

There is no custom code to display.

© 2019 slicker.ro

Slicker este construit pe platforma Wordpress