Lectii deschise pe tema ceramicii contemporane
Susţinute de Keiko Fukai (Japonia), Brian Kakas şi Kimberly Cook (S.U.A.) la Casa Matei Corvin, Cluj-Napoca
2-6 Noiembrie, 2012
Asociaţia Ceramics Now şi Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca, vă invită să participaţi la trei lecţii deschise susţinute de artişti şi personalităţi ce activează în domeniul ceramicii contemporane: Keiko Fukai, Brian Kakas şi Kimberly Cook. Evenimentele sunt organizate în conexiune cu cea de-a treia ediţie a Ceramics Now Exhibition, ce va avea loc în perioada 8-26 Noiembrie, la Galeria Galateea, Bucureşti.
Locaţia: Sala Mare, Casa Matei Corvin, Str. Matei Corvin nr. 6, Cluj-Napoca
Coordonatori: Marius Georgescu, Vasi Hîrdo
PROGRAM:
Lecţie deschisă I – Keiko Fukai, Istoria Galeriei Keiko şi a artiştilor pe care îi reprezintă
Vineri, 2 Noiembrie, ora 18:30
Lecţie deschisă II – Kimberly Cook, Înecată în metafore: Descoperirea relaţiei cu arta în metaforă
Marţi, 6 Noiembrie, ora 18:00
Lecţie deschisă III – Brian Kakas, Intonaţii meditative
Marţi, 6 Noiembrie, ora 19:00
Evenimentul pe Facebook
LECŢII DESCHISE:
Lecţie deschisă I – Keiko Fukai
Istoria Galeriei Keiko şi a artiştilor pe care îi reprezintă
Keiko Fukai este Fondatoarea şi Directoarea Galeriei Keiko, una din cele mai apreciate galerii de artă din Statele Unite care se axează pe arta japoneză contemporană, de la ceramică la inovatoarea artă a răşinii lăcuite, textile, bijuterii şi pictură. Fondată în anul 2003 în Boston, MA, galeria a organizat numeroase expoziţii cu artişti japonezi recunoscuţi pe plan internaţional.
Keiko Fukai este reprezentantul a patru artişti ceramişti ce vor expune în a treia ediţie a Ceramics Now Exhibition, la Galeria Galateea, Bucureşti: Kentaro Kawabata, Takeuchi Kouzo, Akio Niisato, Shinya Tanoue.
“Când am avut 34 de ani, soţul meu a avut oportunitatea de a lucra în Statele Unite, aşadar ne-am mutat la Boston împreună cu cele două fiice ale noastre. Planul era să stăm doar doi ani, însă toţi membrii familiei au iubit viaţa în Boston, iar şederea noastră s-a tot prelungit. Unul din cele mai impresionante lucruri ce le-am văzut în Boston a fost colecţia enormă de artă japoneză a Muzeului de Artă din Boston, care este recunoscută ca fiind una din cele mai importante colecţii de artă japoneză din lume. Am fost plăcut surprinsă de ele şi în acelaşi timp memoriile copilăriei mele s-au întors – memorii cu casa noastră mică, chiar dacă obiectele din casa noastră nu erau la fel de impresionante ca cele de la muzeu. Pot să spun cu siguranţă că interesul meu în arta japoneză contemporană a evoluat după această întâlnire, când am realizat cât de speciale sunt aceste obiecte.
Am lucrat într-un birou obişnuit în SUA pentru câţiva ani, când în 1998, o prietenă foarte bună care a locuit în Boston a decis să se mute înapoi în Japonia. Atunci am decis că este momentul să construim o afacere împreună. Sticla contemporană americană (de decor) este extrem de populară în Statele Unite, însă nu a fost deloc introdusă pieţei japoneze, motiv pentru care am organizat mai multe expoziţii de sticlă de studio în Japonia şi am pus galeriile de acolo să se ocupe de vânzarea acelor obiecte. În timp ce construiam afacerea, am întâlnim foarte mulţi artişti japonezi care lucrat în medii diferite – ceramică, lacquer, textile, pictură. Îmi repetau foarte des că ar trebui să le fac cunoscută munca în Statele Unite. Vocile lor erau permanent în mintea mea.
Într-o zi am văzut o reclamă ce spunea că un spaţiu a rămas vacant pe Charles Street, care e strada mea favorită din Boston. E o stradă extrem de seducătoare şi savuroasă. Am fost curioasă îndeajuns încât să merg să văd spaţiul. Nu ştiu cum am făcut o decizie atât de rapidă – defapt m-am decis pe loc. Poate nu am avut frică sau am auzit vocea divină sau cea întunecată. Oricum, am luat acel spaţiu şi am deschis galeria în 2003.”
Lecţie deschisă II – Kimberly Cook
Înecată în metafore: Descoperirea relaţiei cu arta în metaforă
Kimberly Cook este în prezent instructor în ceramică la West Valley College, Saratoga, CA. Utilizează lutul ca şi mediu primar de exprimare de zece ani. A fost studentă a Universităţii Texas A & M, College Station, TX, unde a studiat Ştiinţe umaniste, iar în 2008 a terminat Studiile masterale în Arte Spaţiale la Universitatea de Stat San Jose. În ultimii patru ani, Kimberly a participat la peste treizeci de expoziţii naţionale şi internaţionale.
“Primitivele şi incomodele instincte animaliere zac inconştient în construcţia noastră genetică. Dominarea, supravieţuirea, reproducerea şi instinctul de grup ne hrănesc înclinaţia spre deviere în ego-urile noastre, cruzime, starea alfa, luptă sau zbor, exploatări sexuale, mentalităţi de grup. În lucrările mele creez imagini ce cuprind tensiunea şi anxietatea, dar care reflectă trăsături animalice, dar şi unele elemente care mă intrigă, de ritualistică şi control ale gândirii umane. Lutul ca şi principal material de lucru îmi permite să explorez aceste gânduri şi întrebări folosind tehnici ce originează în practicile ritualice umane. Cifre, zeităţi şi fetişuri erau modelate atât sub forma animală cât şi umană pentru practicile religioase sau magice cu mult înainte ca lutul să fie folosit pentru obiecte utilitare. Aceste imagini considerate puternice au supravieţuit timp de secole, permiţându-le oamenilor să acceseze manifestări ale forţelor supranaturale crezute să îmbunătăţească lupta din viaţa lor de zi cu zi.
Personal şi intuitiv condusă, munca mea cu imagistica animală se bazează pe explorarea condiţiei umane universale, concentrându-se pe aspectele legate de ceremonial; servind ca întruchipare fizică, spirituală şi psihologică a fiinţei. Preocuparexa mea pentru existenţa umană, alienare, frică şi apatie este ceea ce mă motivează să mă exprim prin elemente de autobiografie, ritual şi semnificaţie a luptei existenţiale. Lucrând intre naraţiune şi abstract şi dezvăluind atât percepţia despre putere cât şi despre neputinţă, cifrele şi simbolurile pe care le creez sunt adesea intenţionat reprezentate desfigurate şi disfuncţionale.”
Lecţie deschisă III – Brian Kakas
Intonaţii meditative – Descrierea timpului pe care artiştii îl petrec gândind şi analizând, şi timpul necesar pentru creerea unei estetici vizuale care permite viziunilor să fie exprimate prin realităţi tangibile.
Brian Kakas este Profesor Asistent de Ceramică la Universitatea din Northern Michigan, Marquette, MI. În 2007 şi-a finalizat Studiile masterale în Ceramică la Universitatea Nôtre Dame, South Bend, IN. În timpul studiilor, s-a axat pe îmbunătăţirea tehnicilor de creaţie a matriţelor la dimensiuni mari prin sprijinul a mai multor burse de cercetare. Brian a predat şi susţinut workshop-uri în toată lumea, şi a fost Artist în rezidenţă la centre din SUA, Australia, China, Coreea de Sud şi Indonezia.
“Moduri potrivite de adaptare creativă la schimbările continue au fost exprimate prin practici artistice, arhitectură, ştiinţă şi tehnologie. În noua mea serie de lucrări, intitulată “Percepţii tectonice”, intenţiile încorporează metodologii iar teoriile crează o “noua natură” în design-ul structural al obiectelor ceramice. Piesele vor să celebreze versatilitatea lutului cu dorinţa de a încuraja noi relaţii ale spaţiului arhitectural. Călătoriile în Asia alături de experienţa culturală bogată din incursiunile în China, m-au ajutat să conştientizez mai bine noi relaţii ce intră în spectrul minţii artistului, a percepţiei identităţii culturale, istoriei şi spaţiului. Aceste relaţii au dat voie artistului să exploreze legături între elementele puternice ale tradiţiei şi identităţi moderne ce evoluează rapid în jurul lumii. Explorările acestor inter-legături şi intenţiile creatorului şi ale materialului au dus la dezvoltarea noului design structural ceramic. Formele ceramice sculpturale derivă din hibridizări care au fost dezvoltate prin investigaţiile secolului 20 în estetica design-ului structural, în arhitectură şi în teoriile matematice ce explorează creşterea, schemele şi dimensiunile.
Prin procesul aspiraţional al invenţiei, artistul este cel care are intenţia de a găsi o formă naturală păstrându-şi fermitatea în privinţa materialelor folosite şi ale lor proprietăţi moştenite. Artistul este în goană descoperirii şi a consacrării unui vocabular formal care dă voie vaselor sculpturale să expună calităţi unice ce le găsim în obiectele culturilor tradiţionale, prin ceea ce numim industrializare şi crearea în masă de obiecte pentru a hrăni societatea noastră contemporană. Sinergism, formaţiuni de scheme şi structuri ce le găsim la plante, animale şi insecte, au influenţe puternice asupra creări formelor.”
“În zilele noastre, cantitatea de schimbare din societate la care un individ trebuie să continue să se reajusteze psihic este atât de mare, iar pasul acestei schimbări este atât de rapid încât cerinţa apasă pe capacitatea omului de a se adapta.” (Arnold Toynbee)
Evenimentul este organizat de Asociaţia Ceramics Now şi Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca în parteneriat cu Universitatea din Northern Michigan şi Uniunea Artiştilor Plastici din România.
Sorry, comments are closed for this post.