O comedie SF care a bulversat industria de film completându-și bugetul din donații, Cerul de fier/ Iron Sky, și o formație cu aură de legendă din Slovenia – Laibach, vor electriza Cluj-Napoca pe 6 iunie, într-o seară care se anunță spectaculoasă la TIFF.
Nu doar fanii muzicii experimentale vor avea seara lor. Pe 8 iunie, la Cinema Victoria, iubitorii de muzică clasică sunt invitați la premiera mondială a mockumentarului Noseland, în prezența regizorilor Aleksei Igudesman și Sebastian Leitner.
Detalii:
Trailer Iron Sky:
Noseland
O comedie SF care a bulversat industria de film completându-și bugetul din donații, Cerul de fier/ Iron Sky, și o formație cu aură de legendă din Slovenia – Laibach, vor electriza Cluj-Napoca pe 6 iunie, într-o seară care se anunță spectaculoasă la TIFF. Nu doar fanii muzicii industrial, experimentale, vor avea seara lor. Pe 8 iunie, la Cinema Victoria, iubitorii de muzică clasică sunt invitați la premiera mondială a mockumentarului Noseland, în prezența regizorilor Aleksey Igudesman și Sebastian Leitner.
Piața Unirii va fi și în acest an unul dintre punctele de atracție ale Festivalului Internațional de Film Transilvania, locul unde publicul va avea parte de proiecții în aer liber, concerte și întâlniri cu invitații TIFF. 10 filme vor putea fi vizionate în spațiul Ursus Open-Air din centrul Clujului – printre ele, Odissea spațială 2001 a lui Stanley Kubrick, Taxi Driver (r. Martin Scorsese) în variantă restaurată, sau multi-premiatul Parada, de Srdjan Dragojevic.
Unul dintre cele mai spectaculoase titluri prezentate în Piaţa Unirii la ediţia cu numărul 11 a festivalului este ambițiosul Cerul de fier/ Iron Sky, o comedie SF despre naziști care s-au retras pe Lună în 1945, și-au construit o navă spațială și se întorc în 2018 să atace Pământul.
Regizorul finlandez Timo Vuorensola declara că filmul are efectele speciale ale lui Transformers, dar un buget comparabil cu cel pentru cateringul lui. Mai exact, 7,5 milioane de euro, la care au contribuit cu donații sute de mii de fani și câteva zeci de mici investitori, comunitatea Iron Sky având în prezent circa 200.000 de fani. În final, 300.000 de euro provin din crowdfunding și circa 680.000 de euro din crowd investement, reușită care a provocat dezbateri în industria filmului despre noi metode de finanțare și potențialul internetului.
Iron Sky a fost vândut în peste 80 de teritorii, mai mult decât oricare alt film finlandez, iar succesul, spune cineastul Timo Vuorensola, i se datorează comunității online de fani. Filmul a făcut senzație anul acesta la Festivalul de la Berlin și va rula în premieră în România, la TIFF, în spațiul Ursus Open-Air din Piața Unirii, de la ora 21.45.
În aceeași seară, după proiecție, la Hotel Continental, trupa-cult Laibach, care a compus coloana sonoră a parodiei Iron Sky va susține un concert excepțional pentru publicul din Cluj.
Laibach este o formație slovenă de muzică experimentală, asociată cu genuri muzicale precum industrial și neo-clasic. A fost înființată în 1980 și a funcționat ca o lume underground, paralelă celei comuniste, coagulând în jurul ei o mișcare artistică, Neue Slowenische Kunst (NSK). Trupa și-a câștigat renumele inclusiv prin interpretarea în manieră proprie – răsturnând semnificațiile – a pieselor celebre ale altor trupe, de la Beatles și Queen la Rammstein. Concertele lor sunt puneri în scenă spectaculoase, membrii Laibach purtând de multe ori uniforme, motiv pentru care au fost acuzați de extremism – de stânga și dreapta, deopotrivă.
Spre deosebire de alte trupe industrial, cei din Laibach știu literal ce înseamnă repetitivitatea și monotonia vieții de uzină – teme tratate în muzica lor – pentru că au lucrat în fabrica de ciment din orașul Trbovlje. E doar unul dintre detaliile unei biografii extrem de interesante.
Laibach a influențat masiv numeroase formații – Rammstein este cea mai vizibil inspirată de trupa slovenă – a lansat câteva zeci de albume și a fost subiectul a mai multor documentare, cel mai recent fiind Divided States of America: Laibach (r. Sašo Podgoršek, 2004). Două albume tribut le-au fost dedicate, unul în 1999 și unul în 2004, acesta din urmă de către trupa canadiană de industrial doom Zaraza. Muzicienii dau rar interviuri, însă parcursul lor a fost urmărit cu interes de pasionații de muzică. Recent, trupa a susținut un concert „retro-monumental avangardist” în galeria de artă contemporană Tate Modern din Londra, eveniment tratat pe larg de presa anglo-saxonă.
Biletele vor fi puse în vânzare în curând pe www.biletmaster.ro și, începând din 28 mai, la casieriile TIFF din Cluj.
Una dintre surprizele de anul acesta ale TIFF-ului este și premiera mondială a lui Noseland, un mockumentar realizat de Aleksey Igudesman și Sebastian Leitner despre lumea muzicii clasice. Violonistul de renume mondial Julian Rachlin, care are şi un fetiş legat de nasuri, organizează anual în Dubrovnik, Croaţia, un Festival de Muzică de Cameră. Cel mai bun prieten al său, violonistul, compozitorul şi regizorul aspirant Aleksey Igudesman, se oferă să facă un documentar despre eveniment, doar că lucrurile merg prost încă de la început.
Rachlin descoperă cu stupoare, din ipostaza de producător, că Igudesman reușește să-i ofenseze pe absolut toți cei pe care intervievează. Inclusiv pe John Malkovich și pe Sir Roger Moore, care luaseră parte la festival în ultimii ani. Mai mult, întrebările lui Igudesman sunt de-a dreptul scandaloase: „Ce face până la urmă un dirijor?” „Chiar, de ce vine lumea la un festival ca ăsta?”.
Amuzant și atașant, Noseland este un omagiu adus muzicii clasice și celor mai reprezentativi interpreți ai genului. Filmul va fi adus la TIFF în parteneriat cu Festivalul Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo și va avea parte de o proiecție specială în seara de 8 iunie, la Cinema Victoria din Cluj, în prezența celor doi regizori, Aleksey Igudesman și Sebastian Leitner, și a producătoarei Sabina Hasanova.
Sorry, comments are closed for this post.