ONE WORLD ROMANIA festival de film documentar
11-13 noiembrie 2011, Cinema Victoria, Cluj-Napoca
intrarea liberă
PROGRAM
vineri 11 noiembrie:
19.00 A film unfinished, IL, 2010, 88’
21.00 Pink Saris, UK, 2010, 95’
sâmbătă 12 noiembrie:
19.00 My Perestroika, US, 2010, 87’
21.00 Thieves by Law, IL/DE, 2010, 90’
duminică 13 noiembrie:
19.00 The Perfect Belgian, UK/BE, 2010, 35’ / Bogota Change, DK, 2009, 58’
21.00 Valea Corlatului, RO/FR, 2010, 53’
Mai multe detalii despre filmele din festival: http://www.oneworld.ro/2011/lang/ro/stiri/55/cu-filmele-prin-tara/.
FILMELE / LES FILMS
A FILM UNFINISHED / Israel 2010 / Regia: Yael Hersonski / 88’
Premii: Sundance Film Festival 2010, USA / Hot Docs 2010, Canada
Imaginile filmului de propaganda nazistă “Das Ghetto” ies la iveală la sfârşitul războiului şi constituie material de
cercetare şi analiză despre evreii din ghetoul din Varşovia până nu demult, când sunt descoperite noi role ale filmului, ce schimbă perspectiva şi adevărul. Departe de a fi un autentic document al vieţii obişnuite din primăvara anului 1942, filmul este, de fapt, o elaborata înscenare, fără sa fie foarte limpede ce urmăreşte şi cine se află în spatele acestui proiect. Însă pelicula dezvăluie un paradoxal şi crud contrast între muritorii de foame culeşi morţi de pe stradă şi aşazişii bogaţi ai ghetoului, filmaţi în nenumărate duble şi puşi să joace anumite roluri, în condiţiile în care în următoarele doua luni toţi urmau să fie transportaţi în lagărul de la Treblinka.
Durant le mois de mai 1942, une équipe de cinéastes nazis tourne un film de propagande dans le ghetto de Varsovie. Ce film, demeuré inachevé, a été trouvé en Allemagne de l’Est après la guerre, puis a servi de document de référence à des générations d’historiens pour illustrer les conditions de vie dans ce minuscule périmètre habité par un demi-million de juifs. Mais en 1998, une bobine de 30 minutes a été découverte, constituée de chutes et de variantes d’une même scène, prouvant que les Allemands ont souvent trafiqué la réalité dans leur film afin de perpétuer tous les stéréotypes accolés au peuple israélite.
PINK SARIS / Marea Britanie, 2010 / Regia : Kim Longinotto / 95’
Rekha, o tânără de 14 ani fără casă şi însărcinată în luna a treia, nu se poate căsători cu tatăl copilului ei din cauza apartenenţei la o castă inferioară. Renu, o tânără de 15 ani proaspăt căsătorită, este părăsită de şotul ei şi ameninţa că se va sinucide. Ambele fete caută refugiu la centrul fondat de către Sampat Pal. Sampat s-a căsătorit de foarte tânăra, ajungând într-o familie care o bătea frecvent. In mod neobişnuit, ea a luptat, părăsindu-şi socrii şi devenind în cele din urmă celebră printre femeile abuzate din Uttar Pradesh. Acum caută să medieze conflictele şi să lucreze pentru aceste femei, dar soluţia nu e văzuta cu ochi buni de către toţi cei implicaţi.
Sampat Pal, activiste féministe et charismatique, a fondé le Gulabi gang (le gang rose) pour combattre les
discriminations infligées aux femmes en Inde. Sampat s’attaque à des traditions bien ancrées avec une force et un courage impressionnants. Contre toute attente, elle remporte des victoires concrètes et étend sa renommée.
MY PERESTROIKA /SUA, 2010 / Regia: Robin Hessman / 87′
Premii şi festivaluri: Sundance Film Festival, 2010, SUA / Sheffield Doc/Fest 2010 UK / Doha Tribeca Film Festival, 2010, Doha, Qatar / Full Frame Documentary Film Festival 2010, SUA / Silverdocs Film Festival 2010, SUA / Milwaukee Film Festival 2010, SUA /
“Noi în anu’ 2000, când nu vom mai fi copii … “ suna un refren de pionier. Cinci foşti colegi de şcoala din ultima
generaţie de copii sovietici îşi spun poveştile fericite ale copilăriei ocrotite de partidul comunist, trec prin anii de
transformări politice din anii tinereţii de la Perestroika la destrămarea Uniunii Sovietice şi urmăresc traseul personal complicat şi imprevizibil în 20 de ani de capitalism rusesc. În imagini de propagandă şi home movies din anii ’70 şi ’80, biografiile celor cinci adună mărturii despre o generaţie istorică aflată între două epoci, fiecare dintre ele cu propriile frustrări, neajunsuri şi vise.
Qu’est-ce que la Russie d’aujourd’hui, ses rêves, ses défis, ses défaites ? My Perestroika pose cette question et y répond avec une grande et belle sensibilité, suivant de près cinq personnages depuis leur adolescence dans un même collège jusqu’à l’éclatement de leurs destins d’adultes, sous l’émergence de la nouvelle Russie. Une mère monoparentale, des professeurs d’histoire, un homme d’affaires aguerri, une idole punk désillusionnée – tous
sont, à leur manière, des symboles forts de cette société en transformation, révélant par le particulier la réalité globale, complexe et irréductible de l’expérience historique telle qu’elle est vécue par chacun. My Perestroika est une grande leçon d’histoire, qui utilise d’une manière très intelligente près de vingt ans d’archives, mais aussi et avant tout un film profondément humain.
THIEVES BY LAW / Israel, Germania, 2010 / Regia: Alexander Gentelev / 90’
Premii şi festivaluri: Tribeca Film Festival 2010, SUA / International Documentary Film Festival Amsterdam 2010, Olanda
„Thieves by Law” prezintă trei foşti şefi ai mafiei ruseşti, una dintre cele mai cunoscute organizaţii criminale din lume. Regizorul Alexander Gentelev dezvăluie modul în care s-au format aceste grupuri/grupări încă din perioada gulagului stalinist din anii ’30 şi au continuat să existe şi după 1990. Mafioţii, care s-au transformat în oameni de afaceri de renume, arată în detaliu cum au ajuns să influenţeze economia Rusiei abia ieşite din deceniile de dominaţie sovietică, şi modul în care şi-au folosit averea pentru a construi o bază politică într-o ţară care odată îi trata ca pe nişte criminali de rând.
La mafia russe n’a jamais été structurée verticalement, mais est constituée d’une myriade d’organisations ancrées au plan local ou régional, voire à l’échelle d’une province ou d’une République. Du code d’honneur des brigands du XIXe siècle aux assassinats crapuleux d’aujourd’hui, en passant par la surprenante collusion du crime organisé avec le pouvoir soviétique sous Lénine et sous Staline, le „métier” a fortement évolué. Depuis le démantèlement de l’URSS, la mafia russe a connu une fulgurante „perestroïka”. Trois „parrains” ont accepté de témoigner : Alimzhan Tokhtakhounov, dit « le Taïwanais », recherché par Interpol, Leonid „Macintosh” Bilounov, retiré en France, finance généreusement l’église orthodoxe de Cannes. Et Vitaly Diomotchka, le plus redoutable du trio, s’est recyclé dans le cinéma.
THE PERFECT BELGIAN / LE BELGE PARFAIT / Marea Britanie, 2010 / Regia: Kristof Bilsen / 34’
Într-un film din arhiva familiei, regizorul Kristof Bilsen descoperă o lume necunoscuta, de la sfârşitul anilor ’50, în
care Belgia şi cetăţenii săi par într-o perfectă armonie culturală şi etnică. În căutarea belgianului perfect, acest road movie dezvăluie realităţile contemporane ale conflictul flamando-valon, care pendulează între exclusivităţi lingvistice şi exhibări naţionaliste, totul în contextul globalizării deloc favorabile clarificărilor identitare.
Le réalisateur qui vit maintenant au Royaume-Uni, trébuche sur des archives familiales sur L’Expo Mondiale en ’58 à Bruxelles. La Belgique a montré qu’est-ce qui signifie être une nation fière, parmi beaucoup d’autres nations. Beaucoup d’ans après, il se demande qu’est-ce que signifie d’ être Belge dans un monde globalisé. Le Belge Parfait est un “film de route” sur cet pays et ses citoyens. Dans un pays où les langages et les communautés sont facilement brouillés vers le haut, le nationalisme rencontre le surréalisme et les barrières linguistiques deviennent les cadres troubles.
BOGOTA CHANGE /Danemarca 2009 / Regia: Andreas Møl Dalsgaard / 58′
Premii: International Documentary Film Festival Amsterdam 2009, Olanda / Nordisk Panorama 2010, Norvegia / Bergen International Film Festival 2010, Norvegia
Antanas Mockus şi Enrique Penalosa sunt iniţiatorii unei spectaculoase cruciade urbane, iar ceea ce pare la început o luptă cu morile de vânt se dovedeşte a fi un încăpăţânat şi eficient război cu un sistem politic corupt şi cu o mentalitate obosită şi sastisita. In final, populatia din Bogota isi ia in serios rolul de actor principal al acestei uluitoare metamorfoze. Cei doi primari independenti politic, cu metode nepopulare si controversate, reusesc in cativa ani sa schimbe nu numai fata unuia dintre cele mai periculoase si neprietenoase orase din lume, ci si sa-i faca pe locuitorii sai mai angajati si mai responsabili civic.
Antanas Mockus, ancien maire de Bogota actuellement en cours pour la Présidence de Colombie est le héros de Bogota Change/Cities on speed de Andreas Mol Dalsgaard. Stupéfiant et jubilatoire, le film démontre le résultat, ici la transformation complète de la ville de Bogota, auquel un homme peut aboutir lorsqu’il puise sa force dans ses principes, sa créativité, son courage, son honnêteté et la mise à distance des conventions.
VALEA CORLATULUI / România, Franţa 2010 / Regia: Stephane Lucon / 53’
In judeţul Braşov, 87% dintre locuitori sunt români. In judeţul Covasna, 76% dintre locuitori sunt maghiari. Între
Braşov şi Covasna, o vale îngusta înţesata de case, formează un sat care nu exista pe nicio hartă, un sat fără nume căruia i se refuza dreptul la identitate. Pentru că majoritatea locuitorilor sunt romi, i se spune “În ţigănie”. Romii îşi numesc aşezarea “dincolo de pod”, iar autorităţile se refera la ea vorbind de “satul din valea Corlatului”.
Dans le département de Brasov, 87% des habitants sont Roumains. Dans le département de Covasna, 76% des habitants sont Hongrois. Entre Brasov et Covasna, une vallée étroites pleines d’habitations, forme un village qui n’existe sur aucune carte, un village sans nom à qui l’on refuse le droit à l’identité. Parce que la majorité de ses habitants sont rroms, on l’appelle « En tsiganie ». Les Rroms appellent l’endroit « De l’autre côté du pont », et les autorités s’y réfère en parlant de « village de la vallée de Corlat ».
Sorry, comments are closed for this post.