Parcul Feroviarilor: gargara declarativă a Primăriei


Am fost uluit să văd în reportajul TVR de dinainte să intru în emisiunea postului public regional că primăria a încercat în repetate rânduri să preia Parcul Feroviarilor de la SNCFR, dar oficialii SNCFR nu ar fi dorit. Din discuțiile cu oficialii SNCFR din urmă cu ceva ani (boldate mai jos), feroviarii erau dispuși să cedeze parcul municipalității și așteptau oferte. Restul acesta de emisiune merită văzut pentru că prezintă într-un reportaj bine documentat de 4 minute mai multe puncte de vedere în privința parcului și declarații ipocrite, din perspectiva Grupului pentru Acțiune Socială, din partea unor oficiali clujeni.

După discuția cu reprezentantul SNCFR, am luat legătura ca jurnalist și activist social, acum doi ani jumătate, cu politicienii locali și i-am întrebat dacă sunt dispuși să preia parcul și au zis că e o idee bună și o să o ia în discuție în Consiliul Local. Au trecut alegerile și bineînțeles că nu s-a luat nicio măsură de preluare în gestiunea municipalității a parcului. În emisiunea tv, viceprimarul Laszlo Atilla, care era unul dintre politicienii care credeau în urmă cu ceva ani că e o solicitare legitimă ca municipalitatea să preia parcul, devine avocatul clubului de fotbal CFR. Dânsul spune că ar trebui să ne bucurăm că un om de afaceri anunță că investește 2 milioane de euro într-un spațiu public. Din păcate, viceprimarul uită să specifice că acest „spațiu public” nu este negociat democratic, ci se decide abuziv realizarea unor terenuri de fotbal pe mai bine de jumătate din parc exclusiv în folosul sportivilor CFR, tăind astfel accesul publicului general.Viceprimarul Laszlo Atilla a devenit și avocatul Gărzii de Mediu din Cluj care a constatat „condiții meteo defavorabile” care au condus la prăbușirea copacilor din parc, în ciuda evidențelor tăierii copacilor după cum se poate vedea din imaginile din satelit prezentate pe pagina de facebook Parcul Feroviarilor și pe blogul GAS. Garda de Mediu nu și-a pus problema cum de au căzut copacii din cauza ninsorilor abundente și a vântului doar în zona unde sunt proiectate terenuri de fotbal, iar lângă gard nu s-a prăbușit nici un copac. Totuși, în urma sesizărilor, un corp de control din București va investiga cercetarea colegilor clujeni din cauza „nedumeririi” pe care comisariatul general al Gărzii Naționale de Mediu o are „față de cele petrecute în teren”, după cum a declarat reclamanților comisarul Silvian Ionescu.

Reiau câteva argumentate prezentate în CriticAtac, care a devenit în scurt timp cea mai bună platformă intelectuală din România:

Pe când eram la Cetățeanul clujean, am început o campanie în favoarea preluării de către autoritățile locale a Parcului Feroviarilor de la CFR. Enervarea mea era că deşi oraşul dispune într-o locaţie relativ centrală de un teren de circa 5,3 hectare acesta era lăsat în paragină de ani de zile. Niciun teren de joacă, nicio hintă, nicio alee pentru alergare. Căile Ferate Române sau Primăria nu se grăbeau să investească în parc, după cum societatea civilă nu făcea presiuni asupra autorităţilor pentru schimbarea situaţiei în zonă, în ciuda și poate tocmai din cauza văicărelii publice despre sufocarea cu betoane a oraşului. La noi, tehnicile protestatare ale cetățenilor se limitează adesea la trimiterea unor sesizări la domnuleprimar.ro. Înainte de 1989, parcul avea un patinoar, locuri de joacă și de practicat diverse sporturi, exista un spațiu de promenadă, însă atracția principală pentru copii era trenulețul care înconjura parcul și care avea un ritm chiar mai lent decât al Mocăniței, spre bucuria noastră pentru că nu se mai încheia turul.

Ulterior degradării parcului, pentru că stăteam în zonă, tânjeam după un spațiu în care să fac sport, să alerg, ca să nu fiu nevoit să merg cu bicicleta sau să alerg printre mașini și betoane 5 kilometri doar ca să ajung în Parcul Iuliu Hațieganu. Visam un vis normal cu un parc în care să mă joc gratuit fotbal pe iarbă cu nepoțelul meu, să arunc cu mingea la coșul de baschet, să citesc sau să mă plimb pe faleza de pe malul Someșului din apropierea Parcului Feroviarilor.

„Parcul e în proprietatea statului român. Clubul de fotbal CFR a dorit să îl preia, însă ei nu puteau din cauza Legii 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din zonele urbane care îţi interzice schimbarea destinaţiei terenului. Ne-am bucura dacă ar veni cineva cu propuneri. Noi nu avem bani să întreţinem parcul, să îl amenajăm”, îmi spunea Emanuel Culda, director adjunct al SNCFR Cluj, în toamna anului 2008. „Primăria nu e interesată de nimic. Îi doare undeva… Nu i-a interesat să administreze nici zona din faţa gării, pe când le-am propus. Se laudă că au făcut diverse lucruri pentru oraş, dar mai mult gura e de ei. Pentru oraş ar fi important să se vină cu nişte soluţii pentru parc”, răbufnise Emanuel Culda.

Nici primăria clujeană nu dorea să gestioneze parcul, în ciuda gargarei declarative, mai ales că nu erau presiuni populare serioase în acest sens. „Ştiu că sunt ceva negocieri pe tema Parcului Feroviarilor. Sunt discuţii, dar care e stagiul acestora şi când se vor finaliza, vom afla când se vor finaliza. Noi nu putem folosi bani publici pentru reabilitarea parcului la ceva ce nu ne aparţine”, declara purtătoarea de cuvânt a Primăriei, Raimonda Boian. „Trebuie să rămână parc şi trebuie amenajat ca atare, mai ales că zona se dezvoltă imobiliar. Eu mă bucur că a existat o astfel de hotărâre a Ministerului Mediului ce nu permite schimbarea destinaţiei spaţiilor verzi. Încercăm să găsim nişte soluţii”, spunea viceprimarul Laszlo Atilla. „Se poate face un protocol între cele două instituţii, prin care Căile Ferate să cedeze municipalităţii parcul. Am discutat în Consiliul Local pe această problemă, dar aşa a rămas… o discuţie. Noi suntem în opoziţie, nu noi decidem. Totuşi, putem demara nişte negocieri pentru ca în primăvara anului 2009 municipalitatea să preia parcul”, afirma Remus Lăpuşan, consilier local din partea PSD.

„Probabil că există un interes ca Parcul Feroviarilor să iasă din conştiinţa publică, pentru a se construi clădiri. Dacă ar fi un parc cunoscut, clujenii s-ar revolta în situaţia demarării unor construcţii”, spunea Radu Mititean, director executiv al Clubului de Cicloturism Napoca, cu trimitere la faptul că s-au strâns peste 6.000 de semnături de împotrivire la tăierea în parcul central al orașului a câteva zeci de arbori seculari pentru a se construi o clădire care ar fi trebuit să găzduiască Filarmonica clujeană. Petiția a blocat tăierile și proiectul municipalității. „Nu e treaba SNCFR să deţină parcuri, aceasta e o moştenire din perioada socialistă, când întreprinderile deţineau locuri de recreaţie. E o situaţie complet anormală. Primăria ar trebui să se zbată să obţină Parcul Feroviarilor”, afirma ecologistul Mititean.

I-am rugat pe câțiva clujeni să își proiecteze un parc mult mai prietenos decât cel sărăcăcios de acum. „E parcul copilăriei mele… Ultima dată când am fost dispăruse trenul de acolo. Ar trebui cât mai multe locuri de joacă, pistă cu role, aleile ar trebui reabilitate, să fie instalate nişte coşuri de gunoi. Ar fi fain un eventual lac… dacă se poate”, spunea Andrei. „Aş vrea să văd un lac şi nişte piste pentru biciclişti ori de alergare pe margine”, zicea Anca. „Ar trebui să existe o zonă pietonală, minim pavată, mult spaţiu verde, să fie o grădină în adevăratul sens al cuvântului. Câteva terenuri de baschet poate…”, își imagina Tudor.

Vorbisem cu redactorul-șef al Cetățeanului, Nicoleta Nap, să scriem o serie de articole despre parc. Ulterior plecării mele de la ziar, mai apare doar un articol, în timpul campaniei electorale locale, în care consilieri locali, intelectuali și cetățeni se exprimă favorabil unei preluări a parcului de către primărie pentru ca zona să fie reabilitată și repusă în circuitul public. Nu s-a concretizat mai nimic din promisiuni.

Sorry, comments are closed for this post.

Evenimente recomandate

There is no custom code to display.

© 2025 slicker.ro

Slicker este construit pe platforma Wordpress