Bicicliștii, avangarda transportului urban

Două articole despre biciclete mi-au atras atenția, una despre bicicleta Ktrackcycle care îți permite tripuri montane și senzații tari (prețul e de aprox. 600 de euro), dar și despre cargo bicicletele care sunt utile și plăcute ca aspect. Câteva cuvinte însă, mai serioase, despre importanța mișcării bicicliste pentru ca relatarea mea să treacă hopul știrilor diverse.

Mișcarea biciclistă și, mai general, promovarea mijloacelor de transport eco-urbane, s-a născut firesc în Occident începând cu anii 1960, ca urmare a poluării, înghesuielii și sedentarității din marile orașe. Bicicletele asigură un trafic mai lejer din cauză că nu ocupă prea mult spațiu, sunt mai sustenabile pentru că nu fac zgomot, nu poluează, sunt sănătoase și nu cauzează accidente majore asemenea mașinilor.

Știați că… în medie, 26% din călătoriile urbane ale olandezilor în 2007 sunt cu bicicleta, iar în unele orașe mai mici se ajunge la aproximativ 50%. Iar în Copenhaga doar 40% dintre locuitori sunt deținători de automobile. La Cluj, am făcut unele experimente cu prieteni cu mașina, iar în orele cu vârf de trafic ajungeam mai repede decât ei în diferite puncte ale orașului, fără să mă grăbesc.

În privința bicicletei, mi-a rămas în cap o declarație de la începutul anilor 2000 a ambasadorului Braziliei în România care spunea într-un context cu totul diferit că „time is life” și nu „time is money”, cum am fost colonizați de un ethos capitalist, anglo-saxon să credem. Bicicleta e calea cea lentă, îți permite meditația în mijlocul agitației generale, îți permite să bei noaptea când alții dau bani pe taxiuri, îți permite să admiri mai atent împrejurimile orașului când te-ai săturat de betoane și praful orașului, îți permite călătoria în locul destinației. Autoritățile trebuie presate de cetățeni pentru a încuraja reglementări favorabile transportului eco-urban pentru că din partea zonei de business e puțin probabil să vină sprijinul având în vedere ce capital se rulează în afacerile cu automobile, ca în toate afacerile dependente de combustibili fosili. De aceea, cred că pe lângă marșurile lunare bicicliste e necesar să venim cu acțiuni care nu s-au tocit în timp, cum sunt critical mass cu o blocare reală a traficului, așa cum se fac în vest, vineri și fără aprobare de la primărie și poliție, dar și alte acțiuni de ad busting la panourile cu automobile ori de promovare nonconformistă a bicicletei.

2 răspuns la Bicicliștii, avangarda transportului urban

  1. „La Cluj, am făcut unele experimente cu prieteni cu mașina, iar în orele cu vârf de trafic ajungeam mai repede decât ei în diferite puncte ale orașului, fără să mă grăbesc”

    Ia vezi asta:
    http://www.youtube.com/watch?v=cwT2k9tE_SE

    Nu cred că e cazul să promovezi mersul băut pe bicicletă. Scrie la lege că nu-i voie. Eu am plătit-o odată cu o trântă nasoală pe loc drept, în staţia de autobuz, în faţa mai multor oameni.

Evenimente recomandate

There is no custom code to display.

© 2025 slicker.ro

Slicker este construit pe platforma Wordpress