Critici si propuneri CCN la planul de noi piste de biciclete pentru Cluj-Napoca

Clubul de Cicloturism „NAPOCA” (CCN) a analizat documentatia intocmita  de firma Neo Plan din Sibiu privind completarea retelei de piste de  biciclete in Cluj-Napoca ce urmeaza a fi realizata ca parte integranta  din proiectul de „Retea de statii de self-service de inchiriere de  bicicleta” si a formulat si inaintat Primariei clujene o serie de  observatii critice si propuneri de modificare.

Analiza celor aproape 100 de planse desenate (datate iulie 2010) si  verificarea pe teren a propunerilor, ce vizeaza zeci de kilometri de  strazi din Cluj-Napoca, s-a facut sub o mare presiune a timpului, din  cauza termenului foarte scurt pe care l-am avut la dispozitie, avand in  vedere ca Primaria clujeana a considerat, gresit in opinia noastra, ca  acest proiect, cu caracter de premiera si impact strategic, nu intra sub  incidenta Legii 52 / 2003 privind transparenta decizionala in  administratia publica si deci nu necesita informare, consultare si  dezbatere publica.

In cadrul acestei analize am comparat prounerile proiectantilor nu doar  cu experienta noastra de profil, ci si cu standardele si bunele practici  la nivel european privind promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de  deplasare in mediul urban. Fara pretentii de a fi exhaustivi, am  identificat si descris 12 categorii de probleme, le-am argumentat si  exemplificat si am formulat propuneri de modificare a proiectului astfel  incat acesta sa devina acceptabil din punct de vedere al intereselor  biciclistilor si a mobilitatii urbane durabile in general.

Ne-am limitat la cele mai serioase si repetitive probleme, cum sunt cele  legate de alegerea strazilor si zonelor pe care sa instituie masuri de  facilitare a circulatiei bicicletelor, de tipul de infrastructura  propusa ( piste, sau doar limitarea vitezei autovehiculelor), amplasarea  ei (pe ce parte a strazii, pe carosabil sau pe trotuar), sensul, numarul  de benzi si latimea lor, modul propus de delimitare si marcare,  indicatoarele specifice propuse a fi instalate, traversari etc.  Cele 12 categorii de observatii, insotite de propuneri aferente pentru  corectarea deficientelor semnalate sunt:

– Planse vechi, ce nu mai corespund cu situatia actuala
– Discordanta intre diversele sectiuni ale documentatiei – Date false de plecare ( privind „pistele existente”)
– False propuneri de piste de biciclete
– Propuneri inacceptabile privind latimea pistelor de biciclete
– Nefezabilitatea „Zonelor recomandate 30”.
– Nefezabilitatea utilizarii pe scara larga a pistelor cu dublu sens
– Nerespectarea principiului directitudinii
– Nerespectarea principiului continuitatii
– Nerespectarea principiului uniformitatii
– Nerespectarea principiului utilitatii
– Obligativitate nejustificata de utilizare a pistelor
De exemplu, in documentatie se prezinta in mod fals ca fiind piste de  biciclete existente zeci de strazi pe care nu exista nicio pista sau alt  tip de amenajare specifica pentru biciclete, ci eventual pe unele o  restrictie de viteza pentru vehicule, sau intentii nepuse inca in  practica. Iar foarte multe din noile „piste” sunt de fapt tot numai  propuneri de instituire a unor restrictii sau recomandari de viteza mai  redusa pe anumite strazi, nicidecum de amenajare si marcare de piste  pentru biciclete.  Un alt exemplu este latimea aberant de redusa care a fost propusa pentru  noile piste de biciclete, de numai 1 metru pentru cele cu un sens si 1,5  metri pentru cele in dublu sens / cu doua benzi. In mod normal insa ar  trebui la cele cu o banda minim 1,5 metri si minim 2,5 metri la cele cu  dublu sens / doua benzi, ca latime utila, plus spatii de siguranta  adecvate…

Aceasta analiza este axata mai ales pe ce este prevazut / propus in  proiect dar ar trebui suprimat, modificat sau completat, si mai putin pe  ce nu este propus in proiect, dar ar trebui sa apara. Acele elemente se  pot prelua din documentatii elaborate in trecut de noi, cum este  proiectul CLUJBIKENET redactat si depus la Primarie in 2005, reevaluat  si discutat in birou si pe teren cu reprezentantii Primariei in 2008,  dar cu privire la care nu am primit vreodata un raspuns oficial.  Prezenta analiza face parte din campania „Velorutia Romana” derulata la  Cluj in 2010 de CCN, ca partener local al Asociatiei „Bate Saua”  Bucuresti, sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania si cu  sprijinul GEF-SGP.

Cluj-Napoca, 10 septembrie 2010
RADU MITITEAN director executiv

un răspuns la Critici si propuneri CCN la planul de noi piste de biciclete pentru Cluj-Napoca

  1. cu un eventual drum la primarie sa constate interesul a cat mai multor persoane
    semnarea petitiilor initiate de CCN
    cei 2 % directionati catre ong-ul iubitorilor de biciclete

    mai multe pe reactieinlant.ro

Evenimente recomandate

There is no custom code to display.

© 2024 slicker.ro

Slicker este construit pe platforma Wordpress