Clubul de Cicloturism „NAPOCA” (CCN) a analizat documentatia intocmita de firma Neo Plan din Sibiu privind completarea retelei de piste de biciclete in Cluj-Napoca ce urmeaza a fi realizata ca parte integranta din proiectul de „Retea de statii de self-service de inchiriere de bicicleta” si a formulat si inaintat Primariei clujene o serie de observatii critice si propuneri de modificare.
Analiza celor aproape 100 de planse desenate (datate iulie 2010) si verificarea pe teren a propunerilor, ce vizeaza zeci de kilometri de strazi din Cluj-Napoca, s-a facut sub o mare presiune a timpului, din cauza termenului foarte scurt pe care l-am avut la dispozitie, avand in vedere ca Primaria clujeana a considerat, gresit in opinia noastra, ca acest proiect, cu caracter de premiera si impact strategic, nu intra sub incidenta Legii 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica si deci nu necesita informare, consultare si dezbatere publica.
In cadrul acestei analize am comparat prounerile proiectantilor nu doar cu experienta noastra de profil, ci si cu standardele si bunele practici la nivel european privind promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de deplasare in mediul urban. Fara pretentii de a fi exhaustivi, am identificat si descris 12 categorii de probleme, le-am argumentat si exemplificat si am formulat propuneri de modificare a proiectului astfel incat acesta sa devina acceptabil din punct de vedere al intereselor biciclistilor si a mobilitatii urbane durabile in general.
Ne-am limitat la cele mai serioase si repetitive probleme, cum sunt cele legate de alegerea strazilor si zonelor pe care sa instituie masuri de facilitare a circulatiei bicicletelor, de tipul de infrastructura propusa ( piste, sau doar limitarea vitezei autovehiculelor), amplasarea ei (pe ce parte a strazii, pe carosabil sau pe trotuar), sensul, numarul de benzi si latimea lor, modul propus de delimitare si marcare, indicatoarele specifice propuse a fi instalate, traversari etc. Cele 12 categorii de observatii, insotite de propuneri aferente pentru corectarea deficientelor semnalate sunt:
– Planse vechi, ce nu mai corespund cu situatia actuala
– Discordanta intre diversele sectiuni ale documentatiei – Date false de plecare ( privind „pistele existente”)
– False propuneri de piste de biciclete
– Propuneri inacceptabile privind latimea pistelor de biciclete
– Nefezabilitatea „Zonelor recomandate 30”.
– Nefezabilitatea utilizarii pe scara larga a pistelor cu dublu sens
– Nerespectarea principiului directitudinii
– Nerespectarea principiului continuitatii
– Nerespectarea principiului uniformitatii
– Nerespectarea principiului utilitatii
– Obligativitate nejustificata de utilizare a pistelor
De exemplu, in documentatie se prezinta in mod fals ca fiind piste de biciclete existente zeci de strazi pe care nu exista nicio pista sau alt tip de amenajare specifica pentru biciclete, ci eventual pe unele o restrictie de viteza pentru vehicule, sau intentii nepuse inca in practica. Iar foarte multe din noile „piste” sunt de fapt tot numai propuneri de instituire a unor restrictii sau recomandari de viteza mai redusa pe anumite strazi, nicidecum de amenajare si marcare de piste pentru biciclete. Un alt exemplu este latimea aberant de redusa care a fost propusa pentru noile piste de biciclete, de numai 1 metru pentru cele cu un sens si 1,5 metri pentru cele in dublu sens / cu doua benzi. In mod normal insa ar trebui la cele cu o banda minim 1,5 metri si minim 2,5 metri la cele cu dublu sens / doua benzi, ca latime utila, plus spatii de siguranta adecvate…
Aceasta analiza este axata mai ales pe ce este prevazut / propus in proiect dar ar trebui suprimat, modificat sau completat, si mai putin pe ce nu este propus in proiect, dar ar trebui sa apara. Acele elemente se pot prelua din documentatii elaborate in trecut de noi, cum este proiectul CLUJBIKENET redactat si depus la Primarie in 2005, reevaluat si discutat in birou si pe teren cu reprezentantii Primariei in 2008, dar cu privire la care nu am primit vreodata un raspuns oficial. Prezenta analiza face parte din campania „Velorutia Romana” derulata la Cluj in 2010 de CCN, ca partener local al Asociatiei „Bate Saua” Bucuresti, sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania si cu sprijinul GEF-SGP.
Cluj-Napoca, 10 septembrie 2010
RADU MITITEAN director executiv
cu un eventual drum la primarie sa constate interesul a cat mai multor persoane
semnarea petitiilor initiate de CCN
cei 2 % directionati catre ong-ul iubitorilor de biciclete
mai multe pe reactieinlant.ro